סקר CofaceBdi על ציפיות הקבלנים

תכנית מחיר למשתכן לא מרשימה במיוחד את הקבלנים. 39% מהם צופים גידול בפעילות הענף במהלך השנה הקרובה ומחציתם צופים שמחירי הדירות ימשיכו לעלות.

מצד שני 82% מהקבלנים צופים כי גם בשנה הקרובה תמשיך קריסתן של חברות ביצוע.

 

לקראת כנס הנדל"ן השנתי ה- 20, שעורך ארגון הקבלנים והבונים בת"א –יפו – בת ים, ערכה חברת המידע העסקי CofaceBdi את סקר הציפיות השנתי, בקרב מנהלים בכירים בכ- 100 חברות מובילות בשוק הנדל"ן בישראל.

 

על אף מאמצי הממשלה להגדלת היצע הדירות באמצעות מחיר למשתכן, הסקר מראה כי 39% מהקבלנים צופים שיהיה גידול בפעילות הענף השנה.

 

בנוגע להמשך הפעילות בענף כולו במהלך 2018, 44% מהקבלנים צופים כי יהיה גידול ואף גידול מהותי בפעילות, זאת לעומת 46% שצפו גידול בסקר הקודם לגבי 2017.

 

חשוב להזכיר כי בשנים האחרונות, הציפיות הגבוהות ביותר היו לגבי השנים 2015 ו – 2016, בהן כ-65% מהקבלנים צפו גידול מהותי בפעילות.

 

יחד עם זאת לגבי פעילות החברות שלהם, צופים 72% מהקבלנים גידול או גידול מהותי בפעילותם במהלך -2017, לעומת 59% מהקבלנים בלבד שצפו זאת בסקר הקודם בשנה שעברה.

 

20% בלבד צפו כי פעילות חברתם השנה תהיה ללא שינוי, ו-  8% צופים כי פעילותם תתאפיין בקיטון ואף קיטון משמעותי השנה.

 

 

לגבי עליית מחירי הדיור, 47% מהקבלנים צופים כי במהלך 2018 תמשיך עליית המחירים, לעומת 68% מהקבלנים שענו על אותה שאלה בסקר של שנה שעברה.

 

בשאלה על המשבר בתחום הביצוע ענה רוב מוחץ של 82% מהקבלנים כי משבר זה לא הסתיים, הם צופים כי במהלך השנה הקרובה חברות ביצוע ימשיכו להיקלע לקשיים ונראה חברות נוספות קורסות.  

 

בנושא המימון לפרויקטים, יותר משליש הקבלנים העידו כי היכולת שלהם לקבל אשראי השנה השתפרה באופן משמעותי, זאת לעומת כ- 14% בלבד שענו על שאלה זו בסקר הקודם בשנה שעברה.

 

לגבי לעלות המימון 40% מהקבלנים ציינו כי זו התייקרה, לעומת 60% מהקבלנים שענו בצורה זו בשנה שעברה. יש לציין כי שיעור הריבית הממוצע בבנק ישראל לא השתנה ועמד על 0.1% במהלך 2017, בדומה לשנה שעברה.

 

לגבי הרווחיות הקבלנים בתחום הייזום והנדל"ן עולה מבדיקת החברה כי בתחום של הנדל"ן המניב החברות נהנות מהרווחיות הגבוהה ביותר.

במחצית הראשונה של 2017 עומד הרווח התפעולי של חברות הבנייה על 41.5%, זאת לעומת 42.4% בתקופה המקבילה בשנה הקודמת.

הקבלנים הגדולים נהנו מרווח תפעולי שעמד על - 10.7%, לעומת 9.7% בתקופה המקבילה בשנה שעברה, והרווח התפעולי של הקבלנים הבינוניים והקטנים עמד על 5.8%, לעומת 4.5% בשנה שעברה.

 

על אף העלייה ברווחיות של קבלני הבניין, מדובר עדיין ברווחיות נמוכה אשר מעמידה אותם בסיכון.

לפי המדדים של BDI  דרוג הסיכון הקיים ברוב ענפי הבנייה, אכן גבוה יותר משל כלל המשק וקיימת סכנה גבוהה לכשל בענף של קבלני הבניין.

 

אייל ינאי, מנכ״ל משותף בחברת CofaceBdi: "תפקיד  הממשלה ליצור תנאים נכונים אשר יאפשרו גדילה של היצע הדיור".

 

 

אייל ינאי, מנכ״ל משותף בחברת CofaceBdi : ״סקר ציפיות הקבלנים והנתונים שבידנו, מבטאים מספר מגמות בשוק הנדל"ן. מצד אחד אנו עדים לעלייה ברווחיות של הקבלנים, וכמו כן לעלייה בשיעור הקבלנים אשר טוענים כי היכולת שלהם להשיג אשראי עלתה, וזה מסביר את ההערכה שלהם לכך שפעילות חברתם תגדל במהלך השנה הבאה, על אף הקיפאון ועל אף שפחות קבלנים צופים המשך בעליית המחירים.

ההערכות על גידול בחברות, נובע גם מהמספר הגדול של הקבלנים שזכו במכרזים של מחיר למשתכן וצפויים לצאת אל הפועל במהלך השנה הקרובה.

 

מצד שני ניתן לראות שענף הביצוע נמצא עדיין במשבר, כש - 40% מהקבלנים אף מעריכים כי תהיה לכך השפעה על היצע הדירות ועל איכות הבניה בענף.

 

ירידה בהתחלות בנייה נרשמה במחצית הראשונה של 2017, הממשלה צריכה לראות זאת כנורת אזהרה, יצירת קיפאון באופן מכוון פוגעת גם בקבלני הבנייה וגם בצמיחת המשק.

התרומה של ענף הבנייה לצמיחת המשק במהלך 2016 עמדה על – 0.8%, לעומת תרומה של - 0.3% בשנים 2014 ו – 2015 אשר בהן היו פחות התחלות של בנייה .

תפקיד הממשלה ליצור תנאים נכונים אשר יאפשרו גדילה של היצע הדיור, זאת באמצעות יצירה של וודאות בשוק, הוצאה של יותר מכרזים, וטיפול במשבר של קבלני הביצוע, על מנת שענף הבנייה יוכל להמשיך לתרום לצמיחה במשק".

 

אבנר לוי, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בת"א – יפו - בת ים, ומ"מ נשיא התאחדות בוני הארץ: "במציאות של היום, זה לא מפתיע שכמחצית מהקבלנים צופים שמחירי הדירות ימשיכו לעלות".

 

 

אבנר לוי, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בת"א – יפו - בת ים, ומ"מ נשיא התאחדות בוני הארץ אמר: "הממצאים שמציג הסקר מראים מצד אחד על אופטימיות מסוימת בענף הבנייה, עם רווחיות ויכולת השגת אשראי נוחה וגבוהה יותר. יחד עם זאת אני נישאר מודאג מהנתונים.

ראשית, העובדה שקבלנים ויזמים עדיין צופים שחברות הביצוע בענף נמצאות בסיכון, משקפת את המציאות.

העובדות בשטח הן שאין מספיק קרקעות לבנייה. כבר שלוש שנים שהממשלה לא משווקת יותר קרקע לשוק החופשי, אלא רק במסגרת מחיר למשתכן.

 

כמו כן, סובל הענף כבר במשך תקופה ארוכה ממחסור בכוח אדם, המדינה מבטיחה להביא כוח אדם חיצוני, אך את הפועלים בפועל אנחנו עדיין לא רואים.

 

פרויקטים שכן יכולים לצאת אל הפועל תקועים בבירוקרטיה מכבידה ומסורבלת בוועדות תכנון,  שמעכבות במשך חודשים ואף שנים את העלייה לקרקע.

 

במציאות הזו, זה לא מפתיע שכמחצית מהקבלנים צופים שמחירי הדירות ימשיכו לעלות.

 

נראה כי המדיניות הממשלתית היום היא של הבטחות והצהרות, לא פחות ולא יותר מתעמולת בחירות שהמטרה היחידה שלה היא להביא עוד קולות בקלפי. מי שרוצה באמת לטפל בשורש בעיית שוק הדיור בישראל, חייב להסתכל על החסמים העיקריים שקיימים בענף הבנייה, ולמצוא להם פתרון מיידי, ולא להיות מונע אך ורק מהרווח הפוליטי הצר."

 

סקר הציפיות של  CofaceBdi נערך לקראת כנס הנדל"ן השנתי ה-20, של ארגון הקבלנים והבונים ת"א – יפו - בת ים, שיתקיים באילת במלונות רויאל ביץ' ומלכת שבא בין התאריכים 8-10 בנובמבר. הכנס בהשתתפות אבי גבאי, יו"ר המחנה הציוני, ח"כ רועי פולקמן, יו"ר סיעת כולנו, אביגדור יצחקי, יו"ר מטה הדיור במשרד האוצר, עדיאל שמרון, מנהל רשות מקרקעי ישראל, רב טפסר דדי שמחי, נציב כבאות והצלה,  אדריכלית עליזה זיידלר גרנות, מהנדסת העיר רמת גן, ומנכ"לים של חברות הבנייה והנדל"ן המובילות במשק.

בכנס ידונו בנושאים הבוערים והרלוונטיים ביותר בענף הנדל"ן במושבים בהשתתפות ראשי ערים, מקבלי ההחלטות בישראל בתחום הנדל"ן, מומחים בתחום הפיננסי, ההנדסי ועוד.